Van Olie naar Acryl: Een Bewuste Keuze
Tijdens mijn tijd op de kunstacademie werkte ik voornamelijk met olieverf. Het is een prachtig medium, met een bijna eindeloze mogelijkheid om kleuren te mengen en te blenden. Je kunt ermee blijven werken, schuiven, aanpassen – ideaal om ideeën rustig te laten rijpen op het doek. Het voelt als een veilige haven, een techniek die je ruimte geeft om te perfectioneren.
Toch ben ik na die tijd steeds meer naar acrylverf getrokken. Waarom? Omdat acrylverf me op een heel andere manier uitdaagt. Waar olieverf me tijd gaf om fouten te herstellen, dwingt acrylverf me om trefzeker te zijn. Het vereist een andere focus: werken in lagen, snelle beslissingen nemen en optische mengingen creëren in plaats van eindeloos blenden.
Acrylverf: Spannend, Dynamisch en Duurzamer
Acrylverf biedt een dynamiek die me blijft prikkelen. Elke laag vertelt een verhaal en draagt bij aan de diepte en intensiteit van mijn werk. De snelheid waarmee het droogt maakt het medium veeleisend, maar ook bevrijdend: het dwingt me om intuïtief te werken, om risico’s te nemen en direct verbinding te maken met het moment.
Daar komt bij dat acrylverf ook een duurzamer alternatief is. Olieverf vraagt vaak om chemische schoonmaakmiddelen zoals terpentine, die schadelijk kunnen zijn voor het milieu én de gezondheid. Acrylverf daarentegen kan eenvoudig worden schoongemaakt met water en zeep. Bovendien produceer ik minder afval en dampen in mijn atelier, wat het werkproces niet alleen milieuvriendelijker, maar ook prettiger maakt.
Van Veilig naar Uitdagend
Voor mij is acrylverf een uitdagender medium. Het houdt me scherp en geeft mijn werken een energie die aansluit bij mijn stijl en persoonlijkheid. Elk penseelstreek moet direct raak zijn, elke kleurkeuze telt. Het is niet alleen een technische uitdaging, maar ook een artistieke: hoe breng je diepte, beweging en emotie over binnen de beperkingen – en mogelijkheden – van acrylverf?
Een Kunstwerk dat Leeft en Bewust Is
Mijn keuze voor acrylverf vertaalt zich in schilderijen die leven. De dynamische lagen en krachtige kleuren trekken de aandacht en vertellen verhalen die zowel bewust als onbewust hun weg naar het doek vinden. Daarbij draagt elk werk bij aan een duurzamer proces, wat voor mij steeds belangrijker is geworden. Kunst is niet alleen een expressie van wat ik voel, maar ook een reflectie van de wereld waarin we leven – en hoe we daar beter voor kunnen zorgen.
Hoogwaardige Acrylverf: Welke merken Acrylverf ik met name gebruik?
- Ara Acrylverf is speciaal ontwikkeld voor de Rietveld Academie. Ara is een zeer hoogwaardige kunstenaarskwaliteit acrylverf op basis van de beste lichtechte pigmenten en een 100% acrylemulsie. Het is een fijne kunstenaarskwaliteit acrylverf met ook uitzonderlijk tinten, gemaakt in Nederland, door Old Holland Classic Colours (The Paint of the Old Masters).
- Golden Acrylics heavy body acrylverf is acrylverf van absolute topkwaliteit. De verf bestaat louter uit pigmenten met een acrylemuslie zonder oplosmiddelen, glansmiddelen, of andere toevoegingen. Er zit dus een maximale hoeveelheid aan pigment in. Door het ontbreken van toevoegingen heeft iedere kleur van Golden Acryl heavy body paint zijn eigen mate van matheid. De acrylverf bestaat namelijk uit een extra stevige boterachtige consistentie die perfect is voor wie graag met veel textuur (penseelstreken, paletmessen, etc.) werkt.
- Lascaux Studio Het professionele assortiment Lascaux Studio acrylverf bestaat uit 50 zuivere basiskleuren, die stuk voor stuk een bijzondere kleurdiepte hebben. Lascaux studio bevat hetzelfde hoogwaardige bindmiddel als de Artist kwaliteit (op acryllaat basis), maar heeft i.p.v. een pasteuze, een meer dik vloeibare consistentie. De Studio acrylverf droogt op tot een satijnmatte film, en is vanwege de hoge concentratie pigment economisch in gebruik. Is zeer goed tot maximaal lichtecht.
Meer weten over de materialen die ik gebruik? Lees hier verder.