Biografie

Portret fotosessie Hesther

Hesther van Doornum (1973) | Onafhankelijk hedendaagse kunstenaar | Lid van het BKKC (Brabants Kenniscentrum Kunst & Cultuur) | Lid van de NABK (Nationale Associatie voor Beeldend Kunstenaars) | Lid van Pictoright (Beeldrecht) | Haar werk is opgenomen in zowel zakelijke als particuliere collectie over de hele wereld. 

Hesther studeerde aan de Amsterdamse Hogeschool richting Lerarenopleiding Tekenen met vakverbreding Handvaardigheid, Textiel, Vlakdruk en Fotografie, Amsterdam, NL  | Concept & Product-styling aan de Artemis Styling Academy, Amsterdam, NL | Cultureel Management bij Art & Co, Amsterdam, NL. Curriculum Vitae (PDF)

Vrouwen op het doek

“Ik ben een vrouw die vrouwen schildert. Voor mij is een werk een prestatie als ik erin slaag echte, bezielde vrouwen te schilderen; als ik erin slaag een moment, een gelaagdheid van emoties vast te leggen, om het voor altijd te laten gelden. Om de gedachten van de toeschouwer te prikkelen: wat gaat er om in haar hoofd? Wat is hetgeen dat ik herken? Is mijn gezichtsexpressie ook zo als ik me zo voel? Het treffen van een bepaalde blik, een emotie: hierin vind je de schoonheid van echtheid en eigenheid!”

Mijn kunst, mijn inspiratie

Wie herkent de vrouwelijke gemoedsuitdrukkingen beter dan een vrouw zelf. De impressie van de emoties die ik vastleg, zijn de emoties die ik zelf heb ervaren. Vanaf kinds af aan was ik intuïtief geïntrigeerd door gemoedsuitdrukkingen, de toon waarop iemand ‘kijkt’ en op latere leeftijd was ik in staat al deze emotionele nuances in beeld te brengen. 

Een vrouw die zichzelf durft te zijn is prachtig! De sterke lichamelijke sensaties die door emoties veroorzaakt worden zijn talloos en hebben zo veel invloed op je fysieke uitstraling. Denk bijvoorbeeld aan de verliefdheid en (liefdes)verdriet als tiener, vertedering, sensuele gewaarwording, vastberadenheid, liefde, ontroering, vertwijfeling, geluk, trots. En dat is precies waarom ik nooit uitgekeken en uitgeschilderd raak: wat gebeurt er onder haar huid, onder de oppervlakte, onder de gelaagdheid…? En wat heeft dat voor invloed op haar gelaatsuitdrukking? Deze gemoedsbewegingen in gezichten herkennen verwondert en inspireert mij eindeloos. Om die gemoedsbewegingen op het doek te krijgen, daar ga ik de ratio voorbij… Ik moet werken aan een schilderij, zowel in de verf als in de emoties, ze stuwen elkaar op…

Iedereen leeft in zijn eigen lichamelijke, emotionele en sociale realiteit. Die emotionele aanwijzingen zijn natuurlijk niet objectief en de emotionele nuances zijn talloos. Door de transparantie van mijn personages, is de imprimatur (de achtergrond) het fundament van het schilderij, en daardoor heel belangrijk voor de sfeer, net als in het echte leven waar je referentiekader, je eigen achtergrond, onlosmakelijk met je is verbonden. Op de plekken waar de uiteindelijke verf dun op het doek zit, zie je deze er ook altijd wel even tussendoor; symbolisch voor het niet kunnen en hoeven benoemen van wat je intuïtief aanvoelt. Dat maakt het zo mooi en interessant voor mij als kunstenaar om te ervaren dat iedere aanschouwer van mijn schilderijen, de sfeer en de emotie op haar of zijn eigen manier ervaart.

Vanaf kinds af aan

Vanaf heel jonge leeftijd ben ik op veel manieren creatief geweest. Ik heb het geluk gehad dat deze creatieve talenten werden ontdekt en gestimuleerd gedurende mijn hele jeugd door mijn ouders en onderwijzers. Ik koos voor een HBO lerarenopleiding die veel verschillende vakken aanbood zoals vlakdruk, fotografie, handwerk, textiel, tekenen, schilderen, kunstgeschiedenis en psychologie van de adolescent. Ik heb hierdoor met vele technieken leren werken en met allerlei verschillende materialen. Zo had ik alle ruimte om mijn eigen technieken en manier van werken te ontwikkelen.

Onderscheidend dynamisch beeld

Tijdens deze studie aan de Hogeschool van de Kunsten ontdekte ik de voor mij ideale vorm van uiting van mijn creativiteit: schilderen. Vanaf die tijd heb ik de combinaties van technieken en materialen, de spanning tussen figuratie en abstractie op een geheel eigen manier ontwikkeld waarin ik mezelf constant kan blijven uitdagen. Hierdoor leveren de werken een onderscheidend dynamisch beeld op: ze zijn te herkennen aan de strakke, grillige en voelbare horizontale en verticale structuur in hun achtergronden. De toets is voel- en zichtbaar door de ophoping van verf door het gebruik van plamuur- en paletmessen in combinatie met aangedikte verf (soms middels zand). Hierdoor, en door het aanbrengen van soms wel 10 opake (dekkende) en transparante verflagen, ontstaat een verdieping in kleur en een extra dimensie. Ik heb een voorkeur voor klassieke natuurlijke tonen en een ingetogen pallet; met maar een paar kleuren meng ik tientallen nuances. De kleuren worden zowel optisch, direct op het doek als op het palet gemengd. Deze eigen toepassing van verf en techniek geven de schilderijen bij elke wisselende lichtval, seizoen en omgeving, een nieuwe aanblik.

Vanaf de eerste ontmoeting

Het  expressief kleurgebruik, de compositie en duidelijk zichtbare streken maken de schilderijen tot een symbiose van rede, gevoel, sensualiteit en symboliek. Het werk gaat een verbinding aan met de toeschouwer, vanaf de eerste ontmoeting.

Selectie van Exposities

Scope Miami, Miami, USA

Red Dot Artfair, Miami, USA

Art Ahoy, Amsterdam, NL