Verzending & Bezorging

Deze informatieve pagina is gericht aan mijn buitenlandse klanten. Bezorging in Nederland, sommige delen van België en Duitsland verzorg ik zelf, uiteraard verzekerd en altijd in vooraf overleg met jou, op de dag en het tijdstip dat jou uitkomt. Na je aankoop neem ik direct contact met je op voor het plannen van een bezorg-afspraak.

Professionele verpakkingsrichtlijnen

Stap 1. Het volledig droge schilderij wordt eerst in zuurvrij glaspapier gewikkeld. Dit materiaal is van archiefkwaliteit. 

Stap 2. Om het schilderij te beschermen tegen vocht en om het te beschermen, wordt het hele werk gewikkeld in een laag bubbelplastic voor een beschermende vulling. Tape wordt gebruikt om alle gebieden waar water kan binnendringen en schade kan veroorzaken af te dichten.

Stap 3. Er wordt een kunstkrat op maat gemaakt dat, met de wikkel, als een handschoen om het schilderij past. Het wordt op maat gemaakt om ervoor te zorgen dat er geen lege ruimte is die het kunstwerk kan doen verschuiven tijdens het transport.

Stap 4. Een Certificaat van Echtheid wordt in de verpakking meegeleverd.

Stap 5. Het pakket wordt bedekt met het sluitingspaneel. Er wordt een label aangebracht dat duidelijk aangeeft welk paneel het afneembare deksel is, samen met handige uitpak-instructies. Volg deze instructies zorgvuldig op. De verzendlabels worden aan de buitenkant bevestigd en vastgepind zodat ze tijdens de verzending niet worden verwijderd. Voor de zekerheid zijn beide adressen van verzender en ontvanger met de hand geschreven op het kunstkrat met een permanente stift. Er worden verschillende labels aangebracht met instructies voor de koerier.

Wie zorgt voor de bezorging buiten Nederland?

Ik gebruik alleen gecertificeerde transporteurs (UPS, DHL, PostNL, Fedex etc). Op basis van de afmetingen en specificaties van het kunstwerk kan de koerier variëren voor een concurrerend wereldwijd tarief voor verzendkosten.

Hoeveel kost verzending?

Wereldwijd verzendkosten zijn inbegrepen in de prijs vanaf€ 500, ongeacht de bestemming. Let op dat de internationale douanekosten de verantwoordelijkheid van de koper zijn.

Als je een schilderij bestelt voor levering aan een internationale bestemming, kan je bestelling onderworpen zijn aan invoerrechten en belastingen die van toepassing zijn wanneer het kunstwerk die bestemming bereikt. Houd er rekening mee dat ik geen controle heb over deze kosten en dat ik het bedrag niet kan voorspellen. Je bent zelf verantwoordelijk voor de betaling van dergelijke invoerrechten en belastingen. Neem contact op met je lokale douanekantoor voor meer informatie voordat je de bestelling plaatst (zoekterm: ‘Importing fine art’). In overeenstemming met mijn wettelijke verplichting zal ik, naast de Commercial Invoice met daarop de een vermelding van de inhoud en waarde, een verklaring van echtheid bij de verzenddocumenten voegen voor een belastingvrije behandeling onder HS commodity code 9701.10.0000. De Commercial Invoice  stuur ik je na het inboeken van de verzending ook via de email toe, zodat je eventueel het inklaringsproces kunt bespoedigen.

Naar welke landen lever je?

Ik verzend wereldwijd, of in ieder geval alle landen waar mijn transportbedrijven actief zijn! Enige zorgen? Aarzel niet om contact met mij op te nemen, want ik zal proberen een oplossing te vinden voor de bezorging – zelfs als je op een onbewoond eiland woont!

Is de levering van het kunstwerk verzekerd?

Absoluut! Ik organiseer en verzeker het transport van het kunstwerk voor de prijs waarvoor het verkocht is. Je hoeft je nergens zorgen over te maken en er zijn geen verborgen kosten. In het ongelukkige geval dat het kunstwerk tijdens verzending beschadigd is, zal ik met je samenwerken om het kunstwerk terug te laten sturen voor een volledige terugbetaling. Lees hier meer over retouren.

Als ik meerdere kunstwerken koop, worden ze dan tegelijkertijd geleverd?

Elk werk wordt apart verpakt maar wordt tegelijkertijd verzonden. Daarom worden ze onder normale omstandigheden tegelijkertijd geleverd.

Kan ik kunstwerken laten bezorgen in een ander land of bij een ander persoon?

Ik verzend het kunstwerk naar het adres dat je bij jouw bestelling hebt opgegeven. Over het algemeen stel ik de leverdatum vast met de persoon die het werk zal ontvangen en wiens naam je hebt gegeven. Als het een verrassing of een cadeau is, laat het mij weten!

Hoe wordt mijn kunstwerk verzonden?

Kunstwerken va. 30cm worden verzonden in een zeer stevige op maat gemaakte houten kist die is gebouwd voor het verzenden van kunst over de hele wereld. De kist bevat verpakkingsmaterialen die voldoen aan strikte professionele richtlijnen om het kunstwerk tijdens zijn reis stevig op zijn plaats te houden. Mijn XS-schilderijen  (tot 30cm) worden verzonden in een stevige, goed beschermende kartonnen doos. 

Verwacht dat jouw kunstwerk met veel zorg verpakt wordt om het transport zo veilig mogelijk te ondergaan terwijl het van mijn studio naar jouw huis reist. Lees hier meer over de verpakking.

Op speciaal verzoek, of in overleg naar bepaalde landen, kan ik het kunstwerk ook zonder frame verzenden in een speciaal daarvoor geschikte buis. Deze methode is vooral veilig voor grote werken en zorgt ook voor lagere verzendkosten. Ik raad je ten zeerste aan dat je het kunstwerk, direct na levering naar jouw lijstenmaker stuurt voor het professioneel opspannen van het kunstwerk.

Hoe lang duurt het voordat ik mijn pakket ontvang?

Nadat de betaling is verwerkt, duurt de levering gemiddeld 5-7 dagen, wat tijd overlaat voor verpakking en verzending. Dit kan variëren afhankelijk van de afstand tussen mijn studio en jouw huis, evenals de tijd die nodig is voor de douane om het pakket in te klaren als het werk internationaal wordt verzonden. Als je haast hebt, neem dan contact met mij op zodat ik een prioritaire verzending kan boeken (tegen een actuele toeslag).

Hoe kan ik de voortgang van mijn verzending volgen?

Om te bepalen welke koerier uw pakket afhandelt, zoek je de e-mailmelding op die je ontving toen het kunstwerk werd verzonden, met de onderwerpregel: “Je kunstwerk is verzonden.” Deze e-mail bevat een link met het trackingnummer waarmee je toegang krijgt tot een de webpagina van de specifieke courier met de details van jouw bestelling.

Houd er rekening mee dat ik jouw bestelling ook dagelijks nauwlettend zal volgen totdat deze wordt afgeleverd en je op de hoogte zal houden van alle belangrijke informatie over deze bestelling.

Veelvoorkomende redenen voor vertragingen bij de levering

Als je in een gebied woont dat te maken heeft met zwaar weer, natuurrampen of andere onvoorziene grote gebeurtenissen, kan de bezorging van het pakket vertraging oplopen. Voeg 2-3 extra werkdagen toe aan de geschatte leverdatum van de bestelling.

Wat moet ik doen als een pakket beschadigd is?

  1. Als je in het onwaarschijnlijke geval merkt dat het pakket bij levering beschadigd is, kun je de verzending met deze reden weigeren of kun je de courier het pakket als beschadigd laten markeren, onder voorbehoud van verdere inspectie. Dien de claim onmiddellijk in!
  2. Bel mij op +31 (0) 6 28068923 of stuur een e-mail naar [email protected] met de informatie over je hierop genomen acties.
  3. Bewaar de originele verpakking!
  4. Maak foto’s van het beschadigde kunstwerk en de verpakking. Mail deze foto’s naar [email protected].
  5. Ik neem contact met je op om de volgende stappen te bespreken.

Ik hoor graag van je!

Hesther van Doornum